Tematy Wrocław i Dolny Śląsk – opisy propozycji
Poniżej znajduje się 39 propozycji tematów do dyskusji na Kongresie Kultury i Dolnego Śląska. Zapraszamy do udziału w otwartym głosowaniu. Wspólnie wybierzmy cztery najciekawsze propozycje, które włączymy do programu październikowego spotkania!
Szczegółowe opisy propozycji, wraz z autorami_rkami oraz osobami uczestniczącymi w panelach znajdują sie poniżej. Głosować na 1 propozycję odnoszącą się do specyfiki Wrocławia i 1 odnoszącą się do specyfiki Dolnego Śląska można przez formularz: LINK
opisy projektów pochodzą od autorów_ek
Z ICRĄ czyli dobre praktyki współpracy wrocławskiego środowiska artystycznego
Wrocław
ICRA to akronim projektu, który od 2022 r. realizują trzy uczelnie artystyczne Wrocławia: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta i Akademia Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie – filia we Wrocławiu.
Wystąpienie będzie mieć charakter prezentacji, podczas której prowadzące opowiedzą jakie działania kryją się pod nazwą Innowacyjne Centrum Rozwoju Artysty ICRA, jakie nieszablonowe działania włączono do przedsięwzięcia, czym jest model Psychologicznego Aparatu Wykonawczego i dlaczego jest tak skuteczną formą wsparcia dla artystów. Nie zabraknie twardych danych, wyników analiz i wypowiedzi uczestników projektu. To będzie ciekawa odsłona wyjątkowej idei, zapowiedź możliwości dla dolnośląskich artystów, czyli urzeczywistnienie hasła tegorocznego Kongresu Kultury – SZTUKA WSPÓŁPRACY.
Osoba zgłaszająca:
- Justyna Miłosz-Konopacka – kierownik Biura Karier AMKL, w którym m.in. koordynuje projekty współpracy akademickiego środowiska artystycznego z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także tworzy ofertę szkoleniową w zakresie przedsiębiorczości oraz budowania kariery. Jest współautorką i liderem międzyuczelnianego przedsięwzięcia – Innowacyjnego Centrum Rozwoju Artysty ICRA. Fascynują ją tematy związane z motywacją, talentami i kreatywnością.
Paneliści/tki:
- Amelia Golema – doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, absolwentka Wydziału Instrumentalnego oraz Podyplomowego Studium Muzykoterapii AM we Wrocławiu, jak również Podyplomowego Studium Logorytmiki AM w Gdańsku oraz Podyplomowego Studium Logopedii w Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2001 roku regularnie prowadzi konsultacje, wykłady oraz warsztaty dla nauczycieli, rodziców oraz uczniów szkół muzycznych I oraz II stopnia w wielu miastach Polski. Współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, Dolnośląskim Towarzystwem Muzycznym ora Młodzieżową Akademią Musicalową prowadząc indywidualne konsultacje oraz zajęcia wspierające artystyczny rozwój młodzieży oraz kadry. Prowadzi również otwarte konsultacje z zakresu psychologii muzyki dla studentów Akademii Muzycznej. Autorka artykułów naukowych, popularno-naukowych, rozdziałów monografiach. Pełni funkcję Prorektora ds. Studenckich i Dydaktyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Kultura się liczy! O tym, dlaczego warto inwestować w biblioteki
Dolny Śląsk
Biblioteki to znacznie więcej niż tylko zbiory książek – to miejsca, w których rodzi się wiedza, rozwija kreatywność i budują się więzi społeczne. Inwestowanie w biblioteki to inwestowanie w rozwój edukacyjny, kulturowy i społeczny społeczeństwa. W dobie cyfryzacji i nadmiaru informacji, biblioteki pełnią kluczową rolę w zapewnianiu dostępu do rzetelnej wiedzy oraz w przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu. Stanowią dostępne dla wszystkich miejsca, w których każdy, niezależnie od wieku czy statusu społecznego, może korzystać z zasobów edukacyjnych, kulturalnych i informacyjnych. To także centra aktywności lokalnych społeczności, oferujące warsztaty, spotkania autorskie, wystawy i inne wydarzenia, które rozwijają kreatywność i wspierają dialog społeczny.
Z punktu widzenia rozwoju lokalnego, odgrywają rolę ważnych ośrodków życia kulturalnego, przyczyniając się do zwiększenia atrakcyjności miast i regionów. Inwestycje w infrastrukturę bib., w ich zasoby i programy, przyciągają zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów. Biblioteki to także miejsca innowacji – wiele z nich oferuje dostęp do nowych technologii, takich jak druk 3D, programowanie czy cyfrowe archiwa, stając się przestrzeniami dla rozwoju kompetencji przyszłości. Biblioteki wspierają również rozwój umiejętności krytycznego myślenia, samodzielnego poszukiwania wiedzy oraz rozwoju czytelnictwa, co jest szczególnie ważne dla młodszych pokoleń. Dzięki nim dzieci i młodzież mają możliwość rozbudzenia pasji do nauki i rozwijania wyobraźni, co ma długofalowy wpływ na ich przyszłe sukcesy zawodowe i osobiste. Inwestycje w biblioteki to nie tylko inwestycje w kulturę, ale również w edukację, innowacyjność i społeczną integrację, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wyższy poziom życia całego społeczeństwa.
Osoba zgłaszająca:
- Joanna Łajdanowicz – absolwentka filologii polskiej i teologii, od 8 lat związana z pracą w bibliotece. Specjalizuje się w organizowaniu warsztatów i spotkań dla czytelników w każdym wieku, łącząc pasję do literatury z edukacją kulturalną. Zaangażowana w promocję czytelnictwa oraz rozwój lokalnych społeczności poprzez działania biblioteczne.
Paneliści/tki:
- Jacek Królikowski – prezes zarządu FRSI. Specjalizuje się w metodologii szkoleń i zarządzania projektami. Ma doświadczenie pracy w instytucjach publicznych (Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli) i organizacjach pozarządowych (Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej). Jako ekspert Rady Europy uczestniczył w programach w latach 1995-2005.Od 2005 jako niezależny ekspert. W 2006-2008 zarządzał dużymi projektami szkoleniowymi realizowanymi przez UNDP i Delegację Komisji Europejskiej dla służby cywilnej w Bośni i Hercegowinie oraz Chorwacji. Od 2008 kierował działaniami szkoleniowymi realizowanymi przez FRSI w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.
- Emilia Kubacka – od 2022 roku zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu. Doświadczenie zdobywała od młodszego bibliotekarza po funkcję kierowniczki Mediateki – Filii nr 58 MBP; koordynatorka projektów, festiwali. Koordynatorka dostępności w MBP.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Centrum poza centrum
Wrocław
Format: dyskusja panelowa/stolikowa Animatorzy/-rki, edukatorzy/-rki kultury, spotkajmy się przy wspólnym stole! Chcielibyśmy, żeby nasz głos był bardziej słyszalny w programowaniu miejskich polityk. Nie unikniemy tu oczywiście dyskusji o finansach i sytuacji zawodowej edukatorów/-ek i animatorów/-ek, ale w obliczu tak wielu problemów, zacznijmy od małych wyzwań. Czy jest możliwy ogólnomiejski program wspierający nasza pracę, czy możemy wypracować nową jakość komunikacji i współpracy dający nam rzeczywiste narzędzia do pracy, budowania sieci i relacji współpracy międzysektorowej w dziedzinie animacji i edukacji kulturowej. Podczas spotkania wypracujemy listę rekomendacji, w oparciu o wiedzę, doświadczenie i praktykę osób zatrudnionych w instytucjach kultury – nie marzeń, ale realnych postulatów.
Zainspirujemy się doświadczeniami twórców „Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej” oraz gdańskiego programu „Edukacja do kultury. Gdańsk”. Do rozmowy zapraszamy osoby, które były naocznymi świadkami tworzenia ww. programów, opowiedzą nam jak trudna droga nas czeka i dlaczego będzie wyboista, ale niezwykle potrzebna.
Nie ma to być opowieść o sukcesach świetnych, dobrych praktykach. Jesteśmy przekonani, że tych nie brakuje. Jednakże animatorzy/-rki i edukatorzy/-rki, mimo iż pracują w absolutnie każdej instytucji kultury nie mają swojego reprezentanta w strukturach urzędu, nie mają swoich grantów, stypendiów czy kongresów, a animacja kulturalna traktowana jest jako dodatek do większych, bardziej nobliwych wydarzeń.
Chcielibyśmy przyjrzeć się realnym problemom, poprzez zaproszenie do dyskusji osoby pracujące w instytucjach kultury z wieloletnim stażem, znające blaski i cienie tego zawodu, wzmocnić sprawczość i potencjał współpracy środowiska.
Osoba zgłaszająca:
- Anna Lewińska – animatorka kultury, edukatorka i badaczka terenowa. Od 2012 Prezeska Fundacji Ważka. Producentka, autorka wielu projektów kulturalnych, społecznych i badawczych. Archiwistka społeczna. Współautorka płyt, zeszytów ćwiczeń z zakresu edukacji regionalnej, gier i przewodników związanych z dziedzictwem. Stypendystka Prezydenta Wrocławia w zakresie upowszechniania kultury. Koordynatorka animacji kulturalnej w CKNP, gdzie aktywnie działa na rzecz osiedlowej społeczności lokalnej.
Paneliści/tki:
- Iwona Mirosław-Dolecka – aktorka, reżyserka, menagerka kultury. W latach 2017 -2020 dzielnicowa koordynatorka Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej. Kilkukrotna Laureatka Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. W 2021 roku otrzymała tytuł Innowacyjnego Menedżera Kultury – nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego w konkursie organizowanym przez Mazowiecki Instytut Kultury. Od 2022 roku dyrektorka Żoliborskiego Domu Kultury.
- Celina Zboromirska–Bieńczak – managerka kultury, producentka, teatrolożka. W latach 2009 – 2016 pracowała w Europejskim Centrum Solidarności. W latach 2016-2018 zastępczyni dyrektora w Operze Bałtyckiej, gdzie odpowiadała za zbudowanie i wdrożenie oferty edukacyjnej Opery dla szerokiej grupy odbiorców od niemowlaków po seniorów. Od 2018 do 2020 r. zastępczyni dyrektora w Biurze Prezydenta ds. Kultury w UM w Gdańsku. Od lutego 2020 r. zastępczyni dyrektora w Miejskim Teatrze Miniatura. Koordynatorka miejskiego programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Sztuka jako lekarstwo: Jak Wrocław się czuje?
Wrocław
Proponowane wydarzenie ma na celu stworzenie przestrzeni do refleksji i dialogu na temat związku pomiędzy sztuką a zdrowiem psychicznym. Poprzez serię warsztatów arteterapeutycznych oraz wystawę prac, chciałabym pokazać, jak sztuka może służyć jako narzędzie wspierające dobrostan psychiczny, umożliwiając wyrażanie emocji, odkrywanie siebie i budowanie relacji.
Każdy z warsztatów będzie miał na celu rozwijanie kreatywności, a także wsparcie uczestników w radzeniu sobie z emocjami i stresem poprzez twórczość. Dzięki temu uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć, jak proces twórczy może stać się formą dialogu wewnętrznego i narzędziem samoekspresji.
W ramach wydarzenia planuję również wystawę prac powstałych podczas warsztatów. Wystawa stanowić będzie przestrzeń do prezentacji twórczości uczestników oraz wymiany doświadczeń związanych z procesem artystycznym. Będzie to także okazja do podkreślenia roli sztuki w budowaniu świadomości społecznej na temat zdrowia psychicznego i jego znaczenia w codziennym życiu.
Celem zgłoszenia jest stworzenie wydarzenia, które nie tylko pozwoli na rozwój artystyczny uczestników, ale także zainspiruje do głębszej refleksji na temat współczesnych wyzwań związanych z dobrostanem psychicznym. Wierzę, że poprzez sztukę możemy budować mosty między ludźmi, promować wzajemne zrozumienie oraz współpracę.
Zależy mi, aby wydarzenie to wpisywało się w ideę Kongresu Kultury – „Sztuka współpracy” – i wnosiło nową perspektywę na temat współczesnej roli kultury i sztuki w społeczeństwie.
Osoba zgłaszająca:
- Monika Wróblewska – pasjonatka sztuki, arteterapeutka i studentka psychologii. Sztuka odegrała kluczową rolę w moim życiu, pomagając mi w kryzysie zdrowotnym i emocjonalnym oraz odnaleźć nowy kurs. Dzięki niej skutecznie zarządzam emocjami. Moje doświadczenia w arteterapii i jej wpływ na zdrowie psychiczne są solidną podstawą dla mojej roli jako opiekuna projektu. Dzielę się wiedzą i pasją, organizując warsztaty i wspierając w drodze do lepszego dobrostanu.
Paneliści/tki:
- Anita Szprych – mgr sztuki, dr nauk społecznych w dziedzinie pedagogika, adiunkt w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Zainteresowania naukowe skierowała na obszar szeroko pojętej terapii przez sztukę. Absolwentka ASP Wrocław, autorka „BIAŁYCH KARTKEK. Niewypowiedziane narracje w arteterapii dzieci doświadczających choroby nowotworowej”
- Wiesław Karolak – znany arte-terapeuta, autor licznych projektów polskich i międzynarodowych z zakresu arteterapii i edukacji przez sztukę.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Debata oksfordzka: Marvel czy Dostojewski?
Dolny Śląsk
Proponujemy przeprowadzenie debaty oksfordzkiej pt. „Marvel czy Dostojewski?” mającą na celu zwrócenie uwagi na różnorodność gustów m.in. czytelniczych i zachęcenie mieszkańców i mieszkanek DŚ do niewykluczania/ niedyskryminowania osób o odmiennych gustach literackich, filmowych czy muzycznych. Do dzielenia się swoimi ulubionymi tytułami bez obawy przed narażeniem na śmieszność.
Osoba zgłaszająca:
- Anna Jankowska-Wiśnios – scenarzystka, reżyserka, filmowczyni. Związana z teatrem i filmem.
Paneliści/tki:
- Osoby, które chcielibyśmy zobaczyć na Kongresie, mają w tym czasie zajęte terminy. Może uda się zaprosić Weronikę Rosati.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Czy kanony są nam potrzebne? – dekolonizacja kultury i sztuki w perspektywie edukacyjnej
Dolny Śląsk
Dziś nikt już nie podważa edukacyjnej roli kultury i sztuki, ale wciąż brakuje nam jasnych wzorców i programów, które unosiłyby ten ciężar w systemach edukacyjnych. Nowa sytuacja społeczno-polityczna, która wiąże się z kryzysem migracyjnym, wyznacza konieczność przebudowania nie tylko paradygmatu ról kultury, ale też obszarów reaktywności sztuki, która w edukacji odejść musi od europocentrycznej perspektywy. Obowiązujące obecnie w szkołach kanony usztywniają i spłycają możliwości odbioru sztuki, zamiast czynić ją sposobem na budowanie pomostów społecznych, poszerzania wiedzy i horyzontów myślowych. Aby skutecznie zmieniać treści i wartości systemów edukacyjnych, należałoby je kierować w stronę dekolonizacji i decentralizacji. Lista lektur szkolnych to wciąż gorący temat, a co z kanonem dzieł sztuki?
Nauczanie, jakie znamy od ponad 100 lat, pod wieloma względami nie przystoi do obecnych czasów. Wiemy co prawda, jak uczyć (twórcza metodyka jest o wiele bardziej skuteczna niż podawcza), ale temat dotyczący zakresu treści uczenia sztuki, przez którą możemy uczyć kreatywnego i krytycznego myślenia zmieniając świat na lepszy, jest wciąż niedookreślony. Chciałabym podjąć ten niezwykle ważny dla środowiska temat w debacie zaczynając od pytania, czy w ogóle kanony są potrzebne? Czy może bardziej sprawdzi się perspektywa lokalna przy używaniu sztuki jako narzędzia edukacyjnego?
Osoba zgłaszająca:
- Małgorzata Minchberg – artystka wizualna, mgr sztuki, doktora nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Specjalistka ds. edukacji kulturalnej i artystycznej. Edukuje do sztuki i przez sztukę skupiając się na działaniach przestrzennych. Zajmuje się pielęgnowaniem postaw twórczych dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzi badania naukowe dotyczące budowania optymalnego środowiska wychowawczego, na które składa się proces socjalizacji, a także doświadczania realnej przestrzeni. Wykładowczyni akademicka.
Paneliści/tki:
- eksperci ze śląskiego pola kultury i, jeśli wyrażą wolę, to np. specjaliści warszawscy jak Stefan Paruch (malarz, Dyrektor Instytutu Edukacji Artystycznej w Warszawie) czy
- Katarzyna Grubek (Dyrektorka Edukacji Medialnej w Centrum Edukacji Obywatelskiej)
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Tworzymy nowe, czy wspieramy stare? O konkurencji we wrocławskiej kulturze – dofinansowania, oferta, kadry
Wrocław
Konkurencyjność instytucji na wielu poziomach.
Brak synchronizacji, wzajemnego informowania, wspólnych baz planowanych imprez między IK wpływa na decyzje i pytania, które widz, odbiorca musi sobie postawić. Często wydarzenia są w tym samym czasie. Odbiorca musi wybrać, a przecież mógłby uczestniczyć w obu wydarzeniach. Uczestnictwo w jednym wydarzeniu zwiększa zainteresowanie widzów, pobudza apetyt na kulturę. Druga kwestia to podziały na kulturę zinstytucjonalizowaną,
a indywidualną, podział na instytucje promowane w mieście i na te, które muszą radzić sobie same, bez wsparcia. Kolejny podział to kultura, która jest nacechowana społecznie, często mocno sztucznie wzmacniana, gdy za rogiem istnieją instytucje, które mają miejsce, potencjał. Brakuje kadry
i zasobów finansowych, aby odpowiedzieć na wszystkie potrzeby lokalne, ale przy wsparciu są
w stanie zaspokoić potrzeby osiedli. Dlaczego finansowanie na kulturę oddolną/społeczną jest większe? Porównując oferty obu modeli, często są to oferty, które się powtarzają, schematy są powielane. Różnica jest w odpłatności za uczestnictwo w wydarzeniu. Czy potrzebujemy kolejnych IK w mieście, czy lepiej zainwestować zasoby w IK, które już funkcjonują? Podczas debaty lub w p.stolikowego można zdiagnozować problemy konkurencyjności
w kulturze wrocławskiej. Jak miasto mogłoby wspierać instytucje już funkcjonujące, gdzie jest potrzeba tworzenia nowych, jak wspierać wrocławskich artystów młodego i starszego pokolenia.
Jak prowadzić politykę kulturalną, aby instytucje się wspierały, uzupełniały, a nie były dla siebie konkurencją. Są nagrody, stypendia dla artystów, a gdzie wsparcie dla osób, które upowszechniają kulturę? A może konkurencja jest dobra, bo rozwija kreatywność?
Poszukajmy sensowych i realnych rozwiązań.
Osoba zgłaszająca:
- Emilia Kubacka – od 2022 roku zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu. Doświadczenie zdobywała od młodszego bibliotekarza po funkcję kierowniczki Mediateki – Filii nr 58 MBP; koordynatorka projektów, festiwali. Koordynatorka dostępności w MBP. Stara się słuchać ludzi i wprowadzać servant leadership w organizacji.
Paneliści/tki:
- Jerzy Woźniakiewicz – dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie. W 2006-2014 radny Miasta Krakowa i Przewodniczący Komisji Praworządności Rady Miasta Krakowa. Współtworzył Porozumienie Dzielnic Nowohuckich. W samorządzie zajmował się m.in. problematyką bezpieczeństwa publicznego, ochroną zdrowia, kulturą oraz transportem
- Hanna Łozowska – literaturoznawczyni, dziennikarka, kuratorka wydarzeń literackich, doktorka nauk humanistycznych. Odpowiada za programy dla literatury w Biurze Prezydenta ds. Kultury w Gdańsku. Współpracuje z Gdańsk Miasto Literatury. Specjalizuje się w polskim reportażu i literaturze faktu. Współpracuje m.in. z Festiwalem Literacki Świdwin i Granatowymi Górami – Festiwalem Słowa im. Jerzego Pilcha. Moderatorka spotkań autorskich i debat na Gdańskich Targach Książki, festiwalu Gdynia Design Days, Radomskiej Wiośnie Literackiej, Poznańskich Targach Książki. Prowadzi stronę Halo książki.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Gdzie we Wrocławiu kupić książkę?
Wrocław
Wrocław jest wyjątkowym miastem kultury. To tutaj w mieście liczącym niemal 700 000 mieszkańców, mieście akademickim ze 100 000 studentów, mieście Światowej Stolicy Książki UNESCO (czy ktoś o tym słyszał?) nie ma księgarń! Nie liczę kilka sieciowych EMPIK-ów i Światów Książki. We Wrocławiu nie ma księgarń!
Osoba zgłaszająca:
- Krzysztof Głuch – od 15 lat prowadzi niezależne Wrocławskie Wydawnictwo EMKA. Zrealizował około 50 publikacji dotyczących Wrocławia i Dolnego Śląska. W szufladzie ma kolejnych 30 projektów wydawniczych, które z braku finansów nie mają szans na ujrzenie światła dziennego.
Paneliści/tki:
- Osoby chcące otworzyć we Wrocławiu księgarnie (Samorząd powinien wyjść z inicjatywą jak pomóc takim osobom w otwarciu księgarni).
- Osoby odpowiedzialne za kulturę we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku.
- Autorzy publikacji popularno-naukowych o Wrocławiu i Dolnym Śląsku.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Aktywizacja czytelnicza regionu i wsparcie dla księgań
Wrocław
W ciągu ostatnich 5 lat z mapy Wrocławia zniknęło ponad 15 wrocławskich księgarni (czyli ok. 25 procent stanu z 2018 roku). Oznacza to zapaść w obszarze lokalnych punktów sprzedaży książek. Jeszcze w 2021 roku zamknięto ostatnią księgarnię językową na Dolnym Śląsku. Jest to krytyczny moment dla księgarń które – obok bibliotek – upowszechniają czytelnictwo, ale funkcjonują na wolnym rynku, który jest coraz bardziej niestabilny i nieprzyjazny dla małych, lokalnych podmiotów. W naszej ocenie wzmocnienie pozycji księgarń, działania integracyjne, wprowadzenie narzędzi poprawiających ich byt, poprawa kondycji finansowej i jakościowej przez działania wspomagające, a zwłaszcza umożliwienie im realizowania działań kulturotwórczych, może odwrócić ten trend. Pamiętajmy, że to księgarnie są – obok bibliotek – miejscem, gdzeie w świat literatury wrasta najmłodsze pokolenie.
Osoba zgłaszająca:
- Grzegorz Czekański – m.in. krytyk, prozaik, księgarz, felietonista. Animator kultury, pomysłodawca i redaktor prowadzący takich projektów, jak Dolnośląskość.pl czy Pamiętam Powódź. Od 2010 r. szef wrocławskiej księgarni Tajne Komplety. Redaktor wydanej przez Fundację im. Tymoteusza Karpowicza Antologii dolnośląską „Rozkład jazdy”.Redaktor portalu Dolnośląskość.pl. Dwukrotnie nominowany do nagrody „Gazety Wyborczej” WARTO. W 2016 r. wyróżniony tytułem 30 kreatywnych Wrocławia.
Paneliści/tki:
- Ewa Malec – właścicielka Księgarni Hiszpańskiej Elite we Wrocławiu. Wcześniej (od 1995 roku) prowadziła Księgarnię Hiszpańską Elite w Warszawie, od 2004 roku działała też firma w Krakowie. Książki sprowadza bezpośrednio z Hiszpanii i Portugalii. W Księgarni Hiszpańskiej spotykają się miłośnicy języka hiszpańskiego na bezpłatne konwersacje, podróżnicy, by podzielić się wrażeniami z wypraw, pielgrzymi podążający szlakiem św. Jakuba do Santiago de Compostela. Są też spotkania z pisarzami, poetami i artystami, warsztaty dla dzieci, spotkania przedstawiające hiszpańskie i latynoskie tradycje oraz koncerty, wystawy, pokazy filmowe, a nawet warsztaty kulinarne.
- Dorota Hartwich – publicystka, krytyczka sztuki, tłumaczka, redaktorka, wydawczyni. Z wykształcenia romanistka, studiowała literaturę francuską i filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz na Uniwersytecie Charles’a de Gaulle’a w Lille we Francji. Autorka kilku książek dla dzieci oraz powieści biograficznej „Gattora.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Transparentność w sposobie przyznawania dotacji i grantów na wydarzenia kulturalne
Dolny Śląsk
W chwili obecnej projekty wydarzeń kulturalnych ubiegających się o dofinansowane projektu podlegają ocenie ekspertów, co nie zapewnia obiektywności i transparentności. To z kolei może rodzić podejrzenia o różnego rodzaju nadużycia. Dlatego uważam, że należy wprowadzić wymierną ocenę tzn. przyznawać punktację, np. cykliczność imprezy i jego każda kolejna edycja – 10 pkt., każde 100 osób biorących udział w wydarzeniu 5 pkt. itd. Suma punktów powinna mieć bezpośrednie przełożenie na dofinansowanie projektu. Pozwoli to przewidzieć budżet na przyszłość i nie być skazanym na łaskę bądź niełaskę ekspertów.
Osoba zgłaszająca:
- Stanisław Dzierniejko – twórca, producent i dyrektor naczelny Festiwalu Reżyserii Filmowej im. Sylwestra Chęcińskiego i Festiwalu Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa we Wrocławiu.
Paneliści/tki:
- Stanisław Dzierniejko – zgłaszający temat.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Przedsiębiorczość w kulturze: nowe perspektywy dla twórców i instytucji kulturalnych
Dolny Śląsk
Współczesne wyzwania, przed którymi stają instytucje kulturalne oraz artyści, wymagają innowacyjnego podejścia do prowadzenia działalności kulturalnej. Przedsiębiorczość w kulturze to nie tylko umiejętność odnalezienia się w realiach rynkowych, ale przede wszystkim strategia umożliwiająca rozwój, niezależność i trwałość działalności artystycznej. To podejście polega na wykorzystaniu narzędzi zarządzania, marketingu, finansowania i technologii w celu skutecznego budowania wartości kulturowej, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym.
Omówmy, jak artyści i instytucje mogą korzystać z innowacyjnych form finansowania, takich jak crowdfunding, partnerstwa z sektorem prywatnym czy programy grantowe. Podkreślimy również znaczenie strategicznego planowania działań kulturalnych, które pozwala na długofalowy rozwój oraz zwiększenie stabilności finansowej. Uczestnicy poznają przykłady dobrych praktyk, w których artysta działa jednocześnie jako przedsiębiorca, umiejętnie łącząc pasję z odpowiedzialnym zarządzaniem.
Korzyści płynące z przedsiębiorczego podejścia w kulturze to przede wszystkim większa niezależność finansowa, możliwość dotarcia do nowych odbiorców oraz umocnienie roli kultury jako dynamicznego elementu gospodarki. Dla artystów to szansa na świadome zarządzanie swoją karierą, budowanie marki osobistej oraz tworzenie sieci współpracy, które zwiększają ich widoczność i oddziaływanie na rynek. Rozwiążmy problem braku działalności i wypłacanych świadczeń wśród artystów. Natomiast dla instytucji kulturalnych przedsiębiorczość staje się kluczem do przetrwania w konkurencyjnym środowisku, umożliwiając elastyczne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb społeczeństwa oraz świadome zarządzanie otrzymanymi funduszami.
Osoba zgłaszająca:
- Karolina Napiórkowska – jestem członkiem Stowarzyszenia Jasna Strona działającego w Legnicy. Wspólnie z jego członkami tworzymy co roku festiwal muzyczny WysocoFest promujący kulturę, sztukę i muzykę. Dodatkowo chętnie bierzemy udział przy organizacji innych działań promujących kulturę oraz chętnie współpracujemy z innymi jednostkami. Oprócz działalności non- profit w Stowarzyszeniu jestem florystką oraz projektantem ogrodów. Z wykształcenia inżynier architekt.
Paneliści/tki:
- Polecam zaprosić do tego tematu ekspertkę: Annę Proszowską-Salę. Wspiera ona na co dzień artystów muzyków w rozwoju kariery artystycznej, budowaniu pozycji rynkowej i wyróżniającego wizerunku.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Wykorzystanie nowoczesnych technologii i danych do zwiększenia zaangażowania w kulturę
Dolny Śląsk
Jednym z kluczowych wyzwań współczesnej kultury jest brak rzetelnych badań, które dostarczałyby pełnego obrazu potrzeb i preferencji odbiorców. W dobie dynamicznych zmian technologicznych, rosnącej roli mediów cyfrowych oraz różnorodnych oczekiwań społecznych, efektywne planowanie oferty kulturalnej wymaga solidnych danych. Podczas dyskusji chcę poruszyć temat możliwości gromadzenia i analizy danych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak aplikacje mobilne i systemy monitorowania uczestnictwa w czasie rzeczywistym. Technologie te mogą pomóc w lepszym zrozumieniu oczekiwań społecznych, usunięciu barier dostępu do kultury oraz podniesieniu poziomu zaangażowania w wydarzenia kulturalne. Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie wdrożyć takie rozwiązania?
Osoba zgłaszająca:
- Aleksandra Gdaniec-Ziarno – prezes Stowarzyszenia Kulturalnego Jasna Strona z Legnicy; główny organizator festiwalu WysocoFest
Paneliści/tki:
- Marszałek Jarosław Rabczenko
- ktoś z branży IT
- ktoś z GUSu
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Model wspierania oddolnych inicjatyw kulturalnych – Społeczna Instytucja Kultury
Wrocław
Sesja stolikowa jest poświęcona możliwościom rozwoju i zakorzenienia w systemie prawnym idei społecznych instytucji na przykładzie społecznych instytucji kultury. SIK rozumiany tu jest jako nowy rodzaj oddolnej instytucji, którą charakteryzuje: co najmniej 4-letnie wsparcie publiczne; zdefiniowany program działań uwzględniający potrzeby określonej społeczności; stałe miejsce działań. Porozmawiamy o tym, jak tę lokalną inicjatywę, która budzi zainteresowanie w całej Polsce, rozwijać i ustabilizować.
Osoba zgłaszająca:
- Adam Pietrzak
Paneliści/tki:
- Grzegorz Laszuk – reżyser, grafik, muzyk, współzałożyciel grupy teatralnej Komuny Otwock (obecnie Komuna Warszawa). Stale współpracuje m.in. z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, TR Warszawa, Gutek-Film oraz Muzeum Narodowym w Warszawie. Czynnie udziela się w stowarzyszeniu Komuna/Warszawa
- Marek Sztark – niezależny menedżer kultury i animator rozwoju lokalnego. Doradca, trener i wykładowca. W latach 2005-2007 był dyrektorem Opery na Zamku w Szczecinie, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2007 i 2018, zarządzał staraniami Szczecina o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, był dyrektorem Samorządowej Instytucji Kultury SZCZECIN 2016. Prezes Zarządu Towarzystwa Wspierania Rozwoju Pomorza Zachodniego SZCZECIN-EXPO. Związany z Laboratorium Kultury.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Panel dot. praktycznego zastosowania „ustawy Kamilka” oraz czasu pracy w instytucjach kultury
Dolny Śląsk
Panel dot. „ustawy Kamilka” oraz czasu pracy w instytucjach kultury.
Osoba zgłaszająca:
- Marta Bilejczyk-Suchecka – dyrektor instytucji kultury – Legnickie Centrum Kultury
Paneliści/tki:
- Przedstawiciele MKiDN
- bądź Innej instytucji
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Kultura i biznes – nowy front ośrodków kultury?
Dolny Śląsk
Współczesny biznes coraz częściej dostrzega wartość w integracji kultury i sztuki w swoje struktury i strategie działania. Nurt kultury w biznesie to dynamicznie rozwijająca się tendencja, która zakłada, że kultura nie jest jedynie tłem działalności gospodarczej, ale istotnym elementem wspierającym rozwój innowacyjności, kreatywności oraz zaangażowania pracowników. Firmy, które angażują się w działania kulturalne, nie tylko poprawiają swój wizerunek, ale także wzmacniają więzi społeczne. Nurt kultury w kreatywnych, wspieranie lokalnych wydarzeń kulturalnych czy inwestowanie w sztukę to tylko niektóre z form, w jakie biznes może wprowadzać kulturę do swoich działań. Wartości kulturalne, takie jak współpraca, otwartość na zmiany czy dążenie do ciągłego rozwoju, mogą stać się fundamentem strategii rozwoju organizacji. Myślę że temat biznesu i kultury jest wart przedyskutowania. Biznes i sztuczna
inteligencja, brak pomysłów pracowników i sytuacja budżetowa to jedyny problem (a może zadanie do wykonania ) na debacie na pewno trzeba postawić kilka kluczowych pytań do dyrektorów menadżerów oraz osób odpowiedzialnych za rozwój instytucji.
Osoba zgłaszająca:
- Anna Tomaszewska – z sukcesem realizuje różnorodne inicjatywy kulturalne, w tym eventy, pikniki oraz projekty takie jak „Bardzo Młoda Kultura 2024”. W swojej pracy skupia się na promowaniu kultury wśród seniorów oraz aktywizacji społecznej poprzez współpracę z organizacjami i fundacjami, m.in. Fundacją Emma z Wrocławia. Posiada certyfikaty z zakresu metod pracy z grupą, w tym Metoda Drabina oraz Drama, Biografia, Narracja i Dobrostan Seniorów.
Paneliści/tki:
- Eksperci z dziedziny kultury i biznesu, dyrektorzy jednostek (tu bym postawiła na małe ośrodki kultury które są zależne od biznesu). W porozumieniu z biznesem najbardziej aktywni działacze i mecenasi kultury, może znani aktorzy. Ciekawych pomysłów nie brakuje.
Emerytura kierownika Grada. Jak szukać konsensusu interesariuszy dolnośląskiego pola kultury?
Dolny Śląsk
Nazwa warsztatu jest inspirowana telewizyjną nowelą z 1972 r. pt. „Kierownik Grad” Marka Nowakowskiego w reż. Jerzego Sztwiertni. Tytułowy bohater (Zdzisław Maklakiewicz), jest kierownikiem domu kultury, który postrzega swoją rolę przede wszystkim w „zapewnianiu frekwencji” na wydarzeniach. Jest sprawnym organizatorem, ale nie zna się na kulturze i sztuce. Okazuje się też być… przemocowcem. Zdjęcia do noweli powstawały w pałacu leśnickim, tj. siedzibie Ośrodka Postaw Twórczych Zamek we Wrocławiu.
Celem warsztatu jest refleksja i wypracowanie rekomendacji dotyczących tworzenia programów działalności i planowania rozwoju instytucji w oparciu o wartości kultury w sposób uwzględniający perspektywy różnych interesariuszy instytucji kultury, w tym odbiorców instytucji kultury, pracowników, artystów i samorządu. Warsztat jest inspirowany teorią wartości kultury John Holdena i ma na celu popularyzację tej koncepcji oraz wypracowania sposobów jej praktycznego zastosowania w dolnośląskich instytucjach kultury. Koncepcja zakłada potrzebę budowania równowagi między wartościami, co sprzyja budowaniu konsensusu między interesariuszami, tj. w szczególności publicznością, instytucjami oraz z samorządem lokalnym. Takie podejście powinno w dłuższej perspektywie przekładać się na harmonijne funkcjonowanie i rozwój kultury.
Osoba zgłaszająca:
- Paweł Kamiński – menedżer i animator kultury. Dyrektor Ośrodka Postaw Twórczych Zamek we Wrocławiu. Prezes Stowarzyszenia Dyrektorów i Dyrektorek Samorządowych Instytucji Kultury. Autor bloga MenedżerKultury.pl. Współautor „Koncepcji polityki kulturalnej na Dolnym Śląsku na lata 2021–2026” oraz „Strategii rozwoju kultury w województwie mazowieckim na lata 2023–2027”. Członek zespołu eksperckiego Strategia Wrocławia 2050. W I kadencji Wrocławskiej Rady Kultury był jej sekretarzem, a następnie wiceprzewodniczącym.
Paneliści/tki:
- Agnieszka Rapir – absolwentka Kulturoznawstwa na UWr oraz studiów podyplomowych Zarządzanie i administracja w kulturze. Kierowniczka działu organizacji imprez w Ośrodku Postaw Twórczych Zamek, współzałożycielka Partnerstwa Lokalnego dla Leśnicy i okolic, założycielka stowarzyszenia Leśnica Bliska, realizującego programy grantowe we współpracy ze społecznością lokalną. Koordynatorka projektów realizowanych w CK Zamek, z udziałem środków z MKiDN związanych z edukacją kulturalną, wystawiennictwem oraz infrastrukturą.
- Sylwia Świerczyńska – pracowniczka i kierowniczka kultury – przez wiele lat związana z wrocławskimi instytucjami kultury, z doświadczeniem działania także w sektorze NGO. Zaangażowana w projekty społeczne i działania miejskie. Koordynatorka projektów w programach NCK i MKiDN. Ukończyła pedagogikę i zarządzanie projektami na UWr., studia podyplomowe min. w zakresie komunikacji. Pracuje w OPT Zamek i koordynuje działalność filii zlokalizowanej na wrocławskim osiedlu Gaj.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Nasz Region w kulturze
Dolny Śląsk
Dyskusja panelowa „Nasz Region w kulturze” stanowi bodziec do prac twórczych (z takich dziedzin jak literatura, fotografia, film) zainspirowanych przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Dolnego Śląska. Wnoszona przeze mnie widoczność regionu w kulturze jest jednym z warunków miłości do swojego otoczenia i bycia z niego dumnym. W trakcie dyskusji panelowej zapoznam słuchaczy z prowadzonym przeze mnie od dziesięciu lat blogiem „PAKULAONLINE. Odkrywaj Dolny Śląsk we wpisach i zdjęciach” i zaproszę wszystkich chętnych do nadsyłania swoich zgłoszeń z szansą na publikację na stronie. Jednym z głównych projektów bloga jest projekt tłumaczenia powieści niemieckiej pisarki, która urodziła się na historycznym Dolnym Śląsku (okolice Wschowy koło Głogowa). W prezentacji tego tematu pomoże mi prof. dr hab. Janusz Golec, który podobnie jak ja miał kontakt z nieżyjącą już autorką i wspomagał ją merytorycznie przy powstaniu jej ostatniej polsko-niemieckiej powieści. Na koniec podam słuchaczom informacje, jak znaleźć do mnie kontakt oraz rozdam promocyjne wlepki.
Osoba zgłaszająca:
- Łukasz Pakuła – twórca transmediów, posiadający 10 letnie doświadczenie jako bloger oraz 15 letnie jako redaktor na polskojęzycznej Wikipedii. Pasjonuje się pływaniem sportowym. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Paneliści:
- prof. dr hab. Janusz Golec – polski germanista, wykładał na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej do 2021 roku. Jego obszarem badań była problematyka pamięci w Polsce i Niemczech XX wieku.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Inny Świat. Kim jestem – integracja poprzez literaturę
Wrocław
Integracja wielokulturowa poprzez literaturę. Spotkanie literackie kierowane do kobiet reprezentujących różne kultury oraz różne grupy wiekowe. Literatura, a tym bardzie świat przez nią wykreowany pozwala odnaleźć się każdemu. Czasem każdy z nas czuje, że nie pasuje do danego miejsca, a wspomniany „Inny Świat” pozwala zdefiniować nasze miejsce oraz poczucie przynależności. Powieść ”Inny świat. Kim jestem” to utwór inny niż wszystkie, sprzeciwiający się negatywnym postawom. To powieść o niezależnej zdecydowanej bohaterce, która odnajduje Inny Świat, a może i swoje miejsce w nim. Dlatego właśnie rozmawiając o powieści i kolejnych jej dwóch częściach uczestniczki będą mogły zastanowić się czy różnice kulturowe są powodem samotności, odizolowania. Wydarzenie będzie połączeniem spotkania autorskiego z warsztatem z elementami coachingu i rozwoju umiejętności psychospołecznych.
Kilka słów o książkach:
,,Inny świat. Kim jestem” i ,,Inny świat. Powrót” oraz „Inny świat. Moje miejsce” to książki z gatunku fantastyki. Zawierają silny wątek sensacyjny i psychologiczny, co czyni je wyjątkowo interesującymi i oryginalnymi pozycjami literackimi. Wyraziste postacie, które widzimy oczami wyobraźni i bardzo ciekawa fabuła pozwalają czytelniczkom i czytelnikom na przeżycie niezapomnianej przygody i przeniesienie się do świata, z którego nie chcą wracać. Powieści te są wyjątkowym powiewem świeżości na rynku literackim, o których mówi się, że wciągają tak bardzo, że czyta się je jednym tchem”.
Osoba zgłaszająca:
- Aneta Herbuś – Prezeska Stowarzyszenia Lokalny Klub Liderek. Aktywnie działająca na rzecz rozwoju kobiet, ze szczególnym naciskiem na ich rozwój artystyczny. Prowadząca warsztaty malarskie oraz spotkania literackie, promująca nowoczesne techniki malarskie oraz wartościową literaturę.
Paneliści/tki:
- Iwona Herbuś – doktorka nauk społecznych, przedsiębiorczyni oraz działaczka na rzecz praw kobiet. Pisanie to jedna z jej pasji, a jej książki prócz tajemnic i zwrotów akcji zawierają też ważne przesłanie i są niezwykłym powiewem świeżości na rynku książki. Dodatków prowadzi warsztaty malarskie, a także warsztaty z rozwoju umiejętności psychospołecznych dla uczestniczek i uczestników z wszystkich grup wiekowych.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Dzieje się – jak to możliwe? Problemy finansowania społecznych działań kulturalnych w małych miejscowościach
Dolny Śląsk
Debata na temat problemów sfinansowania i organizacji oddolnych inicjatyw kulturalnych w niewielkich miejscowościach, związane z ograniczonym budżetem, monopolem instytucji kultury oraz bagatelizowaniem głosu społecznego przy tworzeniu perspektyw kulturalnych miast
Osoba zgłaszająca:
- Kamil Biniek – student kulturoznawstwa, animator kultury lokalnej, scenarzysta i reżyser amatorskiego teatru miejskiego, społecznik
Paneliści/tki:
- Beata Kłossowska-Tyszka – działaczka społeczna, radna Rady Miejskiej w Nowej Rudzie, lokalna przedsiębiorczyni, organizatorka w latach 2015-2021 Festiwalu Góry Literatury, od 2023 organizatorka Festiwalu Dzieje się w Nowej Rudzie, z wykształcenia prawniczka
- Kamil Biniek- student kulturoznawstwa, animator kultury lokalnej, scenarzysta i reżyser amatorskiego teatru miejskiego, społecznik, od 2023 roku organizator festiwalu Dziej się
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Kultura pożytku publicznego. Realia, misja a sztuka w realiach NGO
Dolny Śląsk
Celem debaty jest omówienie problemu strukturalnych różnic w możliwościach kreacji kultury, jakie istnieją pomiędzy sektorami aktywności społeczno-gospodarczej w kontekście zadań i założeń pożytku publicznego. W rozmowie przedstawione zostaną możliwości i wyzwania z jakimi mierzą się zawodowi twórcy działający w III sektorze. Ramy dotacyjne i zasady działalności pożytku publicznego ograniczają swobodę artystyczną, mogą jednak stanowić impuls do kreacji „sztuki zaangażowanej”. Ale czy pozarządowość gwarantuje niezależność?
W jaki sposób zaplanować i przeprowadzić długofalowe działania artystyczne, kiedy konkursy dla organizacji traktowane są jak kwiatek u kożucha w budżetach samorządów? Czym różni się credo “kulturalnego NGO” od artystycznego biznesu i instytucji? Jak mogą ze sobą współpracować, jednocześnie konkurując? Artysta – społecznik, działający jako aktywny obywatel, nie dla zysku lecz dobra ogółu. Mit czy wzór?
Rozmowa opierać się będzie na przykładach zarówno małych organizacji działających lokalnie w małych miejscowościach, jak i praktykujących we Wrocławiu czy na arenie ogólnopolskiej. Zakładanym rezultatem panelu jest próba wskazania kierunku zarówno systemowych, jak i oddolnych zmian w podejściu do funkcjonowania artystów i praktyków kultury w rzeczywistości NGO.
Osoba zgłaszająca:
- Przemysław Furdak – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Uczestnik projektu „Program Podyplomowej Samoformacji Aktorskiej” w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 r. Koordynator i producent większości projektów prowadzonych przez fundację „Teatr Układ Formalny”. Aktywny animator wrocławskiego środowiska teatralnego.
Paneliści/tki:
- Iwona Konecka – performerka, edukatorka i artystka społeczna. Zajmuje się przede wszystkim teatrem, lecz również animacją i badaniem kultury. Jest też trenerką i ewaluatorką projektów społeczno-kulturalnych.
- Karolina Bieniek – doktor nauk społecznych, specjalistka w zakresie polityki zagranicznej, w tym polityki kulturalnej, animatorka kultury, trenerka w obszarze edukacji rozwojowej i działań antydyskryminacyjnych. Posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania w projektach społecznych.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
(Nie)obecni – o wykluczeniu z kultury rodzin dotkniętych niepełnosprawnością
Dolny Śląsk
Proponowany format: dyskusja panelowa
W ramach panelu chcę poruszyć temat wykluczenia z korzystania z oferty kulturalnej rodziców osób z niepełnosprawnością. Aktualnie realizuję stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w tym temacie. Jestem po wielu rozmowach zarówno z rodzinami, których dotyczy problem, jak i z osobami zajmującymi się dostępnością oraz twórcami i organizatorami życia kulturalnego.Do rozmowy chcę zaprosić zarówno twórców oferty kulturalnej, jak i rodziców, którzy najlepiej potrafią opowiedzieć o swoich odczuciach w tak ważnej kwestii. Opowiedzą o swoich doświadczeniach, potrzebach, o tym jak przepisy działają w praktyce i jak dostępność w ich odczuciu rozumiana jest przez instytucje kultury. Z dotychczas przeprowadzonych badań w ramach stypendium wynika, że są to doświadczenia zarówno bardzo pozytywne, jak i negatywne.
Kultura może stanowić źródło terapii dla całej rodziny. Często zdarza się, że potrzeba ta jest nieuświadomiona. Rodzice nie dają sobie prawa do wyjścia do kina, czy teatru, bojąc się osądu, ale również mając ograniczone możliwości zapewnienia w tym czasie opieki ich dzieciom. Biorąc pod uwagę, że obecne statystyki wskazują, że w Polsce co trzecia rodzina dotknięta jest niepełnosprawnością, należy się nad tą grupą pochylić i sprawić, by wrócili do korzystania z oferty kulturalnej. Jest to istotne zarówno ze względu na ich rehabilitację i aktywizację społeczną, ale również ze względu na to, że mogą oni dla organizatorów kultury być stałym, regularnym klientem. By tak się stało, musimy wspólnie, biorąc pod uwagę możliwości i ograniczenia jednej i drugiej strony, zastanowić się co trzeba zmienić i na jakie czynniki zwracać uwagę, projektując ofertę kulturalną.
Osoba zgłaszająca:
- Anna Gerus – członkini Zarządu Fundacji Ładne Historie, aktywistka społeczna w obszarze dostępności, koordynatorka projektów kulturalnych. Od 6 lat współpracuj z instytucjami i NGO, w zakresie upowszechniania kultury i jej dostępności dla osób z różnych względów wykluczonych.Angażuję się w projekty społeczne, ponieważ widzę w nich potencjał dla pozytywnej zmiany w naszym otoczeniu. Swoją pracą chcę dać być głos tym, którzy z różnych względów są wykluczeni z życia społecznego i kulturalnego.
Paneliści/tki:
- Maria Zięba – Prezeska Fundacji Ładne Historie, animatorka kultury, organizatorka projektów kulturalnych w obszarze dostępności, pracuje z rodzinami dotkniętymi niepełnosprawnością, angażując ich do działań samorzeczniczych. Pomysłodawczyni i organizatorka wyjazdów wytchnieniowych dla rodziców osób z niepełnosprawnością, doradczyni organizacji pozarządowych i instytucji kultury w zakresie diagnozy potrzeb i fundraisingu stypendystka MKIDN w 2017 i 2021 roku
- Do rozmowy zaproszę również jednego z rodziców zaagnażowanych w działania samorzecznicze. Są to osoby, których temat dotyczy bezpośrednio i które są w stanie podzielić się cennymi uwagami i doświadczeniami w zaproponowanym temacie.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Święta Prowincja. Jak centrum oddala się od peryferiów
Dolny Śląsk
W ostatnim 10-leciu wyraźna i bolesna staje się centralizacja. Ten proces spycha peryferia do roli nieciekawego, niepotrzebnego terytorium a kultura prowincji traktowana jest jako obszar zbędny. Artyści z prowincji uciekają, mieszkańcy ulegają negatywnym stereotypom a pracownicy kultury i ich instytucje stają przed dylematem, jak nie stracić poczucia wartości swojej pracy w sytuacji, kiedy procesy społeczne i ekonomiczne drenują prowincję. Na przykładzie Wałbrzycha, programu Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego chcę przedstawić możliwość odwrócenia tej tendencji.
Osoba zgłaszająca:
- Sebastian {Seb} Majewski – urodzony w 1971 r we Wrocławiu reżyser, dramaturg, Dolnoślązak i dyrektor Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. W swoich poszukiwaniach artystycznych zajmuje się tematem historii i współczesności Dolnego Śląska ze szczególnym uwzględnieniem Wałbrzycha, procesów społecznych i ekonomicznych zachodzących w tym mieście. Jego wizję Wałbrzycha odczytać można w dramatach i w cyklu „Poczet ulic wałbrzyskich” publikowanych w Gazecie Wyborczej.
Paneliści/tki:
- Łukasz Duda – reżyser teatralny i animator kultury, szef programowy Festiwalu Kultury Alternatywnej „Pestka” w Jeleniej Górze. Organizator życia teatralnego w Jeleniej Górze, twórca uznanego offowego zespołu teatralnego Teatr Odnaleziony oraz propagator działań przygranicznych Euroregionu Nysa. Praktyk w zdobywaniu grantów krajowych i europejskich.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Brat summer, ale to Zosia na wakacjach w Soplicowie. Jak instytucje kultury radzą sobie z trendami w Internecie (i czy to komukolwiek potrzebne?)
Dolny Śląsk
Od pewnego czasu można zauważyć, że najłatwiejszym sposobem na wypromowanie czegoś (bądź siebie) jest viral w mediach społecznościowych. Tematy, które poruszymy podczas dyskusji stolikowej będą dotyczyć tego jak instytucje kultury Dolnego Śląska odnajdują się w świecie trendów mediów społecznościowych i jakie jest nasze postrzeganie tych instytucji – czy mamy jeden, uniwersalny obraz (i czy odbiorcy tych instytucji będą uniwersalni?) czy grupujemy je według jakiś kategorii? Jak widzimy mieszanie porządków – na przykład poważnych muzeów partycypujących w trendach na Tik Toku? Czy instytucji czegoś nie wypada robić? Postaramy się też zastanowić jak trafiać do nowych odbiorców — zastanawiając się nad marketingowymi chwytami i kulturowymi zależnościami.
Osoba zgłaszająca:
- Julia Sawala – pracuje w Muzeum Pana Tadeusza oddziale Zakładu Narodowego im. Ossolińskich na stanowisku asystentki muzealnej. Ossolineum to jedna z najstarszych instytucji polskich instytucji kultury. Urodziłam się w 1997 roku, przynależę więc do pokolenia Z i znam trendy na Tik Toku. Mój dorobek naukowy to artykuł dla kwartalnika „Kultura Współczesna” oraz występ na II konferencji doktoranckiej organizowanej przez wrocławskie kulturoznawstwo.
Paneliści/tki:
- Aleksandra Steżko – koordynatorka sekcji obsługi widowni Muzeum Pana Tadeusza, magister public relations. Urodzona w 1987 roku, posiada doświadczenie w pracy w telewizji oraz jest specjalistką strategii informacyjnych, PR-u i marketingu.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Letnie festiwale na Dolnym Śląsku – jak uzyskać synergię i najlepiej wykorzystać zasoby regionu
Dolny Śląsk
Dolny Śląsk ze swoją unikalną siecią zamków i pałaców staje się mapą skarbów dla turystyki eventowej – i organizatorów takich wydarzeń.
W lipcu na Slot Art Festival do Klasztoru w Lubiążu, na Castle Party do Zamku w Bolkowie oraz na Góry Literatury w Zamkach Sarny i Książ napływa bardzo różnorodna i ciekawa publiczność (i goście!), którzy często przy okazji zwiedzają region. Czy jest szansa na wspólną promocję Dolnego Śląska przez te wydarzenia i ich wyjątkowe lokacje?
Czy jest szansa na wspólne korzystanie z tego zasobu, jakim są sprowadzeni goście – współdzielenie kosztów środowiskowych?
A z drugiej strony: jak te wydarzenia wpływają na swoje miejsca i mieszkańców? Czy rzeczywiście zasilają kulturowo i finansowo lokalne społeczności? Jak będą reagować na zmiany klimatyczne, które zmuszają do oszczędnego gospodarowania wodą czy ewakuacji plenerowych wydarzeń?
Jak zmieniło się to na przestrzeni ostatniej dekady i jakie widzimy perspektywy?
Zapraszamy do prezentacji 3 letnich festiwali Dolnego Śląska i rozmowy panelowej z ich organizatorami.
Osoba zgłaszająca:
- Ola Zając – od 20 lat wymyśla okazje do spotkań. Współdyrektorka Programowa Slot Art Festivalu. Absolwentka filmoznawstwa UJ, Center for Leadership i College of Extraordinary Events oraz szkoleń z rozwoju widowni i budowania społeczności. Członkini Forum Kraków, redaktorka publikacji „Spinacz. Wolne pomysły z Dolnego Śląska” w ramach ESK Wrocław 2016. Pracowała w Polskim Stowarzyszeniu Fundraisingu. Jeśli kiedyś napisze książkę, będzie miała tytuł „Kina są ważniejsze niż filmy”. Wierzy w sieci.
Paneliści/tki:
- 1.Przedstawiciel/ka organizatorów Festiwalu Góry Literatury (tbc)
- 2. Przedstawiciel/ka organizatorów Castle Party (tbc)
LUB (jeśli intencją byłoby mniej prezentowanie casów i tworzenie potencjalnej współpracy, a bardziej ogólna dyskusja o potrzebach i potencjałach):
- Waldemar Kuligowski – profesor antropologii UAM, autor książki „Uwierz w festiwal”, artykułu o wpływie zmian klimatycznych na festiwale oraz współorganizator konferencji „Festiwalowe historie Polski”,
- Marek Sztark – jako kierownik Dolnośląskiego Laboratorium Kultury,
- Krzysztof Maj – jako były wicemarszałek ds. kultury
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Kultura dla wrocławskich seniorów. Jak zaspokajać potrzeby osób starszych w środowisku artystycznym. Jaki potencjał mają w sobie osoby w wieku senioralnym.
Wrocław
Opowiemy i podyskutujemy jak ważna jest sztuka i kultura dla osób starszych, jakimi wdzięcznymi odbiorcami jest ta grupa społeczna. Zastanowimy się jak organizacje i obiekty kulturalne mogą przygotować ofertę dla seniorów, jak zachęcić ich do przyjścia, na co należy zwrócić uwagę w organizacji wydarzeń. Opowiemy o terapeutycznej stronie sztuki, którą wykorzystujemy na codzień w naszej pracy. Postaramy się zsieciowac osoby działające w tym obrzarze w mieście.
Osoba zgłaszająca:
- Grażyna Małkiewicz – od 2016 roku prowadzi Fundację Jak Malowaną, gdzie prowadzi zajęcia z malarstwa dla Seniorów. Obecnie uczy ponad 30 osób tygodniowo. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, klubami seniora i wieloma innymi miejscami we Wrocławiu. Jest autorką kilku publikacji o wpływie sztuki na zycie seniorów. Z wykształcenia malarka.
Paneliści/tki:
- Ilona Zakowicz – kulturoznawczyni i pedagożka. Od ponad 10 lat współpracuje z osobami starszymi i na ich rzecz. Jest nauczycielką akademicką, edukatorką osób starszych, popularyzatorką wiedzy gerontologicznej, członkinią i liderką międzynarodowych zespołów projektowych i badawczych, autorką programów szkoleń, opracowań, warsztatów, gier o charakterze edukacyjnym oraz 30 publikacji naukowych z zakresu andragogiki, gerontologii, tanatologii, a także kilkudziesięciu artykułów popularnonaukowych.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Standardy dostępności wydarzeń kulturalnych Wrocławia i Dolnego Śląska
Dolny Śląsk
Dostępność kultury – panel dyskusyjny
Osoba zgłaszająca:
- Tomasz Jakub Sysło – ur. 1973, artysta plastyk, grafik, malarz, absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2008r.) – kilkanaście wystaw w kraju i poza granicami, zrealizował kilkanaście murali, influencer, społecznik, specjalista mediów społecznościowych, ojciec 14-letniego Tymoteusza. Zmieniam przestrzeń miasta. Likwiduję bariery. Ważna dla mnie jest wszeogarniająca nas dostępność kultury. Jestem skuteczny w swych działaniach. Wrocław to dla mnie stan świadomości.
Paneliści/tki:
- ludzie z WROSOUND od dostępności, fundacja polska bez barier, ludzie z polandrock festiwal, fundacja avalon
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Sztuka współpracy: fundraising i siła społeczności w kulturze Wrocławia i Dolnego Śląska
Dolny Śląsk
Współpraca i zaangażowanie lokalnych społeczności są kluczem do realizacji wielu wyjątkowych projektów kulturalnych. W trakcie tego spotkania zabierzemy uczestników w podróż po historii sukcesów wrocławskich i dolnośląskich akcji fundraisingowych, które z pomocą oddolnych inicjatyw oraz wsparcia mieszkańców i sympatyków sztuki stały się rzeczywistością. Omówimy przykłady inspirujących kampanii, które zmobilizowały setki osób do wsparcia lokalnych inicjatyw kulturalnych, od koncertów, przez wystawy, po tworzenie nowych przestrzeni artystycznych.
Podczas wystąpienia uczestnicy dowiedzą się, jakie kroki podejmowali organizatorzy tych przedsięwzięć, aby pozyskać środki, budować zaufanie społeczności i finalnie osiągnąć sukces. Zostaną również przedstawione konkretne narzędzia i dobre praktyki prowadzenia skutecznych kampanii crowdfundingowych, które mogą stać się inspiracją dla każdego, kto chciałby zaangażować się w realizację własnych pomysłów kulturalnych.
To wydarzenie skierowane jest zarówno do artystów, animatorów kultury, jak i osób działających na rzecz rozwoju społeczności lokalnych, którzy poszukują inspiracji i praktycznych wskazówek w dziedzinie fundraisingu. Uczestnicy dowiedzą się, jak budować relacje z darczyńcami, jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych oraz jak skutecznie zorganizować kampanię, która nie tylko zgromadzi niezbędne środki, ale również zaangażuje społeczność i wzmocni więzi lokalne.
Zapraszamy do wspólnej rozmowy o sztuce współpracy, w której kreatywność i wsparcie społeczne prowadzą do realizacji ambitnych marzeń!
Osoba zgłaszająca:
- Joanna Jakubicka – marketing manager w zrzutka.pl, ekspertka w dziedzinie crowdfunding’u i fundraising’u. Od lat wspiera twórców, organizacje oraz lokalne społeczności w realizacji ich projektów, pomagając im efektywnie pozyskiwać środki na działania kulturalne i społeczne. Dzięki swojemu doświadczeniu i pasji z sukcesem doradza w prowadzeniu kampanii, które angażują i inspirują.
Paneliści/tki:
- Do prowadzenia prezentacji mogę zaprosić Tomasza Chołasta – współzałożyciela portalu zrzutka.pl, a także przedstawicieli Wrocławskich organizacji, o których będziemy opowiadać
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Młodzi – Ustąp miejsca! | Bardzo Młoda Kultura na Dolnym Śląsku
Dolny Śląsk
Centrum Kultury Agora zaprasza do wsłuchania się w głos młodych ludzi, próby spojrzenia na problemy ich oczami, wspólnego poszukania rozwiązań, a także do udziału w inspirujących warsztatach pokazujących metody pracy z młodzieżą. W ramach zaproponowanych aktywności, będziemy wymieniać się pomysłami na działania animacyjne i partycypacyjne, włączające osoby młode w proces współtworzenia kultury.
Młodzi dopisują rozdział | O idei BMK | Prezentacja
Prezentacja kaskadowego modelu Bardzo Młodej Kultury realizowanego przez Centrum Kultury Agora, który u swoich podstaw ma na celu budowanie pomostów współpracy pomiędzy dorosłymi i młodymi ludźmi – poznawanie się lub pogłębianie istniejących relacji, rozmowy o problemach i potrzebach, wzajemne zrozumienie i budowanie zaufania, decyzyjność i sprawczość zamiast kontroli, popychania, dociskania czy sztucznego, szkolnego uczestnictwa.
Wycofani / Zacofani | O znikającej młodzieży i nienadążających dorosłych | Panel dyskusyjny
Jak skutecznie wchodzić w dialog z osobami reprezentującymi najmłodsze pokolenia? Zaproszeni goście opowiadać będą o potencjale jaki drzemie w młodzieży, o tym czego ona potrzebuje i czy jest dla niej przestrzeń w kulturze, w której mogliby się czuć swobodnie. Ekspertki naświetlą problemy młodzieży i wskażą jak edukacja kulturowa może wyjść na przeciw ich rozwiązaniu. Potem natomiast oddamy mikrofon samym młodym.
Młodzi to nie paprotki, nie są dekoracją w projekcie Twojej kuchni | Warsztaty dla perfekcyjnych koordynatorów
Ćwiczenia z odpuszczania, o tym, że warto czasem puścić kontrolę i oddać stery w ręce młodych. Co zrobić, aby tworząc kulturę, młodzież nie stała na parapecie i była jedynie ładnym, mile widzianym dodatkiem.
Osoba zgłaszająca:
- Weronika Fudała – pracowniczka merytoryczna Centrum Kultury Agora. Absolwentka twórczego pisania oraz antropologii literatury, filmu i teatru na Uniwersytecie Wrocławskim. Współzałożycielka Pracowni Ceramicznej Toczona, w której łączyła działania artystyczne z marketingiem. Zawodowo zajmuje się promocją, copywritingiem i brandingiem.
Paneliści/tki:
- Maria Zięba – menedżerka i animatorka kultury, doradczyni organizacji pozarządowych, fundraiserka, badaczka i ewaluatorka, społeczniczka, edukatorka. Realizuje projekty kulturalne i społeczne, adresowane do różnych grup i środowisk. Dwukrotna stypendystka MKIDN. Diagnostka w programie Dom Kultury + Inicjatywy Lokalne. Członkini Społecznej Rady Kultury przy Marszałku Województwa Dolnośląskiego. Prezeska Fundacji Ładne Historie.
- Ewa Suchożebrska i Aleksandra Bolek – trenerki kompetencji społecznych, moderatorki Design Thinking w sferze rozwiązywania problemów społecznych. Aktualnie koordynują Centrum Aktywności Lokalnej DuoSfera na wrocławskim osiedlu Karłowice-Różanka. W ramach Programu BMK odpowiadały za szkolenie Laboratorium Lidera, gdzie opowiadały o tym jak aktywnie pracować z młodzieżą.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Biblioteki w kulturze – kultura w bibliotekach. Jak kształtować sieć bibliotek publicznych na Dolnym Śląsku, aby lepiej służyły zmieniającemu się społeczeństwu?
Dolny Śląsk
Biblioteki publiczne stanowią wyjątkową, umocowaną samodzielną ustawą sieć instytucji kultury w każdej gminie, województwie i w całej Polsce. Stwarza to prawne podstawy wykorzystania jej potencjału – organizacyjnego, kompetencyjnego, kulturalnego – rozumianego jako wartość przekraczającą sumę części składowych. Dobrze moderowana sieć bibliotek może osiągać o wiele więcej niż każda z nich samodzielnie. Autem sieci jest dostęp do różnorodnych zasobów, wzajemna promocja, partnerstwo w działaniach, współfinansowanie projektów, co pozwala rozwijać ofertę dla społeczności lokalnych i w skali regionu. Obecnie, mimo istniejących ram ustawowych, potencjał sieci bibliotek publicznych na Dolnym Śląsku nie jest w pełni realizowany z uwagi na rozbieżne cele i koncepcje działania poszczególnych instytucji i ich organizatorów, różnorodność organizacyjną bibliotek, ograniczenia finansowe, brak cyklicznych, długofalowych projektów regionalnych kierowanych do sieci bibliotek jako całości i wiele innych. Sądzimy, że dolnośląska sieć bibliotek może i powinna – dla dobra nas wszystkich – być przedmiotem kompleksowej, celowej i spójnej polityki władz Dolnego Śląska. Zadaniem proponowanej debaty jest próba wskazania obszarów, które zdaniem ekspertów i zgromadzonej publiczności wymagają wsparcia na poziomie wojewódzkim. Spotkanie będzie miało formę moderowanej debaty wskazanych ekspertów.
Osoba zgłaszająca:
- Mariusz Gabrysiak – bibliotekarz po przejściach i trener z przeszłością, absolwent SKIBY, UAM i STOP’u, pełnomocnik Dyrektora Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu. Organizator i moderator regionalnych konferencji branżowych, mocno związany z tematyką książek elektronicznych w bibliotekach Dolnego Śląska. Przyznaje się do czytania książek na smartfonie (wie, że to niezdrowe). Laureat Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego za szczególne osiągnięcia w kulturze. Wierzy w przyszłość.
Paneliści/tki:
- Małgorzata Ligarska – zarządza Gminną Biblioteką Publiczną w Czernicy. Kierowana przez nią jedyna w gminie placówka kultury wyróżnia się wśród dolnośląskich bibliotek zaangażowaniem w pozyskiwaniu środków zewnętrznych i aktywnością na rzecz środowiska lokalnego. Jest inicjatorką Czernickiego Festiwalu Literackiego, (Katarzyna Miller, Mariusz Szczygieł, Graham Masterton, Urszula Dudziak i in.). Odznaczona odznaką „zasłużony dla kultury polskiej” przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Katarzyna Mich-Rutkowska – dyrektor Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Polkowicach. Promuje czytelnictwo oraz rozwija pasje społeczności lokalnej. Inicjuje spotkania i wydarzenia wokół kultury słowa. Pozyskuje środki na działania czytelnicze, literackie oraz kulturalne. Uważa, że biblioteka powinna być atrakcyjną i prężnie działającą instytucją kultury, z bogatym i zróżnicowanym księgozbiorem, chętnie odwiedzaną przez mieszkańców i niewykluczającą nikogo z dostępu do kultury i wiedzy.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Giełda projektowa – AKCJA STOLIKOWA!
Dolny Śląsk
GIEŁDA PROJEKTÓW – AKCJA STOLIKOWA! – umówione na konkretną datę i godzinę spotkanie uczestników Kongresu Kultury Wrocławia I Dolnego Śląska polegające na nawiązaniu kontaktów face-to-face i wstępnej rozmowie na temat partnerstw/ współpracy w wydarzeniach kulturalnych planowanych w 2025 r. Koncepcja nawiązuje do praktyki stosowanej na rynku muzycznym, gdzie bookerzy spotykają się, by nawiązywać kontakty, sprzedać oferty artystyczne i bookować terminy koncertów.
ADRESACI: wszyscy realizujący wydarzenia kulturalne w regionie, czyli przedstawiciele NGOsów, ośrodków i instytucji kultury czy artyści.
CEL : zawarcie nowych partnerstw i innych form współpracy w kontekście planów na 2025 i zbliżających się, listopadowych terminów wnioskowania o dotacje z MKiDN, UMWD itd.
REALIZACJA :
- poinformowanie (np. drogą mailową) osób zarejestrowanych na Kongres Kultury o Giełdzie Projektów,
- utworzenie zakładki lub informacji o Giełdzie Projektów na stronie internetowej Kongresu Kultury;
- utworzenie wydarzenia na Facebooku AKCJA STOLIKOWA-GIEŁDA PROJEKTÓW, poprzez które osobiście promować będę to spotkanie;
- organizacja spotkania podczas Kongresu Kultury, gdzie zainteresowani uczestnicy spotkają się przy stoliku i zaprezentują swoje plany, projekty, możliwości współpracy, planowane wydarzenia, a także wymienią się kontaktami, wstępnie ustalą formy współpracy czy terminy.
Jako moderatorka spotkania będę dysponowała ofertami zespołów i artystów oraz planami wydarzeń kulturalnych, które chciałabym zrealizować w przyszłym roku. Wstępnie zaprosiłam do akcji kilku reprezentantów ośrodków/ centrów kultury oraz kilku artystów, którzy takie konkretne plany i propozycje na przyszły rok również mają.
Osoba zgłaszająca:
- Joanna Polak – producentka, specjalistka ds. promocji i PR. Posiada 20-letnie doświadczenie w organizacji i promocji wydarzeń kulturalnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym w Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Kieruje Działem Informacji, Promocji i Edukacji w OKiS we Wrocławiu oraz realizuje koncerty i festiwale muzyczne w regionie. Prowadzi zajęcia „Promocja i marketing dóbr kultury” we wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Paneliści/tki:
- Marta Przetakiewicz – historyczka sztuki, kuratorka, producentka wydarzeń kulturalnych (wystaw, koncertów, festiwali) o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym, koordynatorka procesu wydawniczego wielu publikacji artystycznych z zakresu fotografii, malarstwa i rzeźby. Pracowała w Ośrodku Działań Artystycznych „Firlej”, Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu, a obecnie jest kierowniczką Działu Kultury, Kina i Widowisk w Gminnym Centrum Kultury i Sztuki w Trzebnicy.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Storytelling w instytucjach sztuki
Dolny Śląsk
Warsztaty mają na celu pokazanie, jak storytelling może stać się kluczowym narzędziem w efektywnej prezentacji działalności instytucji sztuki. Opowiadanie historii jest dziś jednym z najskuteczniejszych sposobów budowania marki, a umiejętność tworzenia angażujących narracji znacząco wspiera komunikację z odbiorcami.
Storytelling to uniwersalna metoda wykorzystywana w marketingu, edukacji, psychologii i innych dziedzinach. Umożliwia skuteczne przekazywanie istotnych informacji, przyciągając uwagę i budując głęboką więź z odbiorcami. Na warsztatach omówimy, co sprawia, że narracje stają się bardziej przekonujące i angażujące.
Uczestnicy nauczą się, jak efektywnie opowiadać o swojej działalności, tworząc spójne narracje, które wzmacniają tożsamość instytucji i wspierają jej relacje z odbiorcami. Dowiedzą się także, jak storytelling można wykorzystać do lepszego poznania odbiorców i budowania ich zaangażowania.
Dziś storytelling jest skuteczną metodą w edukacji kulturalnej, umożliwiającą lepsze zrozumienie i docenienie wartości instytucji. Warsztaty pokażą, jak efektywnie stosować storytelling w codziennej komunikacji i budowaniu przejrzystej oferty.
Osoba zgłaszająca:
- Alia Kubicz – prezeska fundacji „Fabuła”, działającej na rzecz sztuki opowiadania, doktor nauk humanistycznych, wykłądowczyni na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW, członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, opowiadaczka, trenerka bajkoterapii, koordynatorka projektów, badaczka folkloru słowiańskiego. Od lat z pasją i zaangażowaniem realizuje projekty kulturalne i społeczne na rzecz sztuki opowiadania, adresowane do różnych grup społecznych.
Paneliści/tki:
- Katarzyna Jackowska-Enemuo – antropolożka kultury, opowiadaczka historii, muzykantka i pisarka, laureatka Nagrody Literackiej. Autorka książek „Tkaczka chmur” i „Między światem a zaświatem”. Od ponad dwudziestu lat zajmuje się opowiadaniem historii. Autorka audycji radiowych i słuchowisk. Współzałożycielka zespołu Jazgodki oraz współtwórczyni projektu „Migawki”, z którym tworzy spektakle w dwóch językach polskich – fonicznym i migowym.
- Beata Frankowska – opowiadaczka, współzałożycielka Stowarzyszenia Grupa Studnia O., pisarka i redaktorka. Zrealizowała wiele widowisk narracyjnych dla dorosłych i dzieci, wśród nich ważne miejsce zajmują projekty związane z lokalną tożsamością, w szczególności z wątkami żydowskimi, a także tematyką gender.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Wszyscy jesteśmy tancer(k/z)ami.
Wrocław
Taniec to nie tylko sztuka, ale również potężne narzędzie zmiany społecznej, integracji międzyludzkiej oraz klucz do osiągnięcia dobrostanu. Ta, jedna z najstarszych form ekspresji artystycznej, towarzyszy każdemu na co dzień, podczas spotkań, imprez, rytuałów, w dzieciństwie. W trakcie panelu zastanowimy się, w jaki sposób taniec może kształtować wspólnoty i relacje, a także jak jego praktyka działająca symultanicznie na ciało i umysł, rozwija świadomość ciała i zdrowie psychiczne. Rozważymy, jak taniec może pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnego świata – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym. Choreografia i taniec mogą być katalizatorami integracji i budowania więzi, niezależnie od wieku, pochodzenia czy stopnia sprawności. Dlatego poruszymy temat inkluzji oraz dostępności tańca, zadając pytanie: jak możemy sprawić, by każdy mógł z niego czerpać i czuć się w nim mile widziany?
Dyskutować będą eksperci związani z tańcem i choreografią – zaangażowani lokalni artyści oraz doświadczona teoretyczka, badaczka i krytyczka – inspirując uczestników do refleksji nad tańcem jako esencją człowieczeństwa.
Zastanowimy się jak taniec i choreografia funkcjonują w kontekście miejskiej polityki kulturalnej? Zaproszona ekspertka opowie o właśnie powstającym w Warszawie Pawilonie tańca i innych sztuk performatywnych – pierwszej tego typu instytucji w Polsce. Czerpiąc z jej doświadczenia, rozważymy jaka infrastruktura i systemowe wsparcie są potrzebne, aby rzeczywiście dostęp do tańca miało całe lokalne społeczeństwo.
Podczas tego wyjątkowego spotkania, łączącego elementy edukacyjne, dyskusję oraz interaktywne doświadczenie, odkryjemy, jak choreografia oraz taniec mogą stać się praktykami budowania wspólnotowości i prawdziwymi narzędziami integracji społecznej!
Osoba zgłaszająca:
- Joanna Gruntkowska – tancerka, performerka, koordynatorka Wrocławskiej Inicjatywy Tanecznej, w trakcie programu certyfikującego BMC®. W swojej pracy czerpie z praktyk somatycznych, choreografii eksperymentalnej, tańca współczesnego i doświadczenia w teatrze fizycznym. Zaangażowana w interdyscyplinarny kolektyw Watering Words (www.wateringwords.com), wychodzący od teorii hydrofeministycznej oraz duet Formy Płynne.
Paneliści/tki:
- Marek Gluziński – performer, choreograf, aktor pracujący na przecięciu praktyki teatru fizycznego i choreografii eksperymentalnej. Prowadzi badania w obszarze męskości – między przywilejem a przekleństwem: https://www.instagram.com/kryzys_wieku_meskiego/ Wiele lat związany z niezależną sceną muzyczną i teatralną. Współzałożyciel Akcji Kultura, aktywista, organizator, kurator, wydawca i producent. Współtworzy Wrocławską Inicjatywę Taneczną.
- Hanna Raszewska-Kursa – (1982) badaczka i krytyczka tańca, aktywistka. Jedna z organizatorek I Oddolnego Kongresu Tańca przeciwko przemocy (2021). Przewodnicząca Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca działającej przy Biurze Kultury m.st. Warszawy. Współtworzy Przestrzeń Wspólną. Więcej: https://hannaraszewska.wordpress.com.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Przyszłość kultury: projektowanie innowacji i rozwoju w świetle globalnych trendów
Dolny Śląsk
Globalne trendy wpływają na nas w niemal każdym aspekcie życia. Ekspozycja społeczeństw na nowe technologie, zmiany demograficzne oraz globalne procesy gospodarcze i polityczne powinna być analizowana przez pryzmat obecnych i przewidywanych trendów. Wizja tych zmian pomoże w przygotowaniu się na przyszłość i podejmowaniu świadomych decyzji strategicznych zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Zrozumienie wszechobecności oraz specyfiki otaczających nas transformacji jest obecnie kluczem do podtrzymania efektywnego i twórczego rozwoju.
Wiedza o tym w jakie trendy będą się rozwijać daje szansę na przygotowanie oferty i narzędzi działań (także w kulturze) z wyprzedzeniem, by (między innymi) odpowiedzieć na nowe potrzeby odbiorców. Celem warsztatu jest wyposażenie pracowników i pracowniczek sektora w wiedzę i narzędzia potrzebne do rozpoznawania globalnych trendów społeczno-kulturowych i ekonomicznych oraz wykorzystania tej wiedzy do projektowania innowacyjnych rozwiązań i strategii rozwoju oferty kulturalnej.
W ramach warsztatu uczestnicy i uczestniczki:
- zdobędą wiedzę i umiejętności umożliwiające im lepsze zrozumienie aktualnych trendów i ich zastosowanie w projektowaniu innowacyjnych rozwiązań kulturalnych,
- poznają narzędzia do identyfikacji i analizy globalnych trendów w technologii, gospodarce i społeczeństwie,
- będą też przygotowani/-e do skutecznego reagowania na zmiany w przyszłości, co pozwoli na rozwój i wzmocnienie ich instytucji w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Osoba zgłaszająca:
- Karol Wittels – specjalizuje się w badaniach uczestnictwa w kulturze oraz realizacji diagnoz lokalnych. Współautor ponad 40 raportów badawczych. Od kilku lat rozwija narzędzia do planowania strategicznego w sektorze kultury. Współautor kilkunastu dokumentów strategicznych dla samorządów i instytucji kultury. Trener prowadzący warsztaty z zakresu badań, procesów strategicznych, fundraisingu i zarządzania projektami. Prowadzi autorskie zajęcia w IK oraz School of Ideas na Uniwersytecie SWPS.
Paneliści/tki:
- Wojciech Gorczyca – konsultant zarządzania, mówca, coach, facylitator i psychoterapeuta. Przez kilkanaście lat osobiście kierował organizacjami z dużymi (100 – 300 osób) zespołami pracowników. Wraz z praktyką zawodową doskonalił model pracy oparty na Samoświadomości zespołów. Stworzył autorskie narzędzia zarządzania współpracą i dialogiem. Jako ekspert opracowuje strategie rozwojowe instytucji i przedsiębiorstw. Facylituje warsztaty diagnostyczne i projektujące. Prowadzi szkolenia, treningi rozwojowe i interpersonalne oraz team i executive coaching dla organizacji biznesowych, instytucji publicznych oraz naukowych oraz non-profit. Były dyrektor naczelny TR Warszawa i Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa. Pełnił funkcję wicedyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Pracował jako konsultant w międzynarodowej agencji Hill+Knowlton Strategies.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Pedagodzy teatru, edukatorzy teatralni! Jesteście tu?
Dolny Śląsk
Sprawdźmy gdzie i co robią ludzie zaangażowani w edukację teatralną na Dolnym Śląsku.
Spotkajmy się by:
Zmapować, kto działa w obszarze edukacji teatralnej i pedagogiki teatru – kim i gdzie jesteśmy, jakie projekty realizujemy, z kim współpracujemy i co planujemy w przyszłości?
Podzielić się wyzwaniami w naszej pracy i zdefiniować nasze potrzeby i cele – jakie wsparcie jest nam potrzebne, aby nasze działania mogły się rozwijać? Co jest kluczowe dla jakości i efektywności naszej pracy? Jak radzimy sobie z wyzwaniami?
Zainspirować się nawzajem – każdy z nas ma unikalne doświadczenia i perspektywy, które mogą stać się motorem do rozwoju nowych projektów i działań.
Niech to będzie początek budowania sieci edukatorów i pedagogów teatru. Celem tego spotkania jest rozpoczęcie pracy nad stworzeniem trwałej sieci kontaktów między osobami zaangażowanymi w szeroko rozumianą edukację teatralną. Wzajemne wsparcie, wymiana wiedzy i pomysłów to klucz do bardziej efektywnych działań.
Format: World Cafe – uczestnicy zostaną podzieleni na kilkuosobowe grupy, które przy trzech stolikach będą dyskutowały na zadany temat, przygotowane zostaną również pytania pomocnicze. Po 20 minutach następuje zmiana i wszyscy poza jedną osobą (gospodarzem stolika) przenoszą się do innych stolików, omawiających inny temat lub inny aspekt danego tematu. Gospodarz stołu streszcza to, co powiedziały poprzednie grupy i zachęca do dalszej dyskusji. Ponadto uczestnicy zachęcani są do zapisywania bądź rysowania swoich pomysłów (na papierowych obrusach lub kartkach „przypisanych” do stolika), aby następne grupy mogły się do nich odwoływać. Na zakończenie spotkania dyskusje podsumujemy w części plenarnej.
Osoba zgłaszająca:
- Natalia Ługiewicz – pedagożka, pedagożka teatru, animatorka kultury. Od dziesięciu lat działa teatralnie z różnymi grupami m.in. dziećmi, młodzieżą, seniorami. dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W latach 2020-2024 uczyła w PSAK „SKiBA” we Wrocławiu, przedmiotów z zakresu pedagogiki, teatru i teatru społecznego. W 2020 roku nominowana do nagrody Wrocławianki Roku w kategorii działalność społeczna i edukacyjna. Założycielka i prezeska Stowarzyszenia „TwórczePowiązania”.
Paneliści/tki:
- Katarzyna Krajewska – kierowniczka Pracowni Pedagogiki Teatru i sekretarz literacka we Wrocławskim Teatrze Lalek. Jako autorka koncepcji, koordynatorka i/lub prowadząca zajęcia współtworzy w WTL projekty z zakresu edukacji teatralnej i pedagogiki teatru, w tym od 2016 roku prowadzi stałą młodzieżową grupę ROBIMY. Redaguje i współredaguje publikacje teatralne (m.in.: Zrób sobie teatr. Zabawy domowe, Wrocław 2016; Przestrzeń na teatr. Ćwiczenia z wyobraźni, Kraków 2018)
- Grzegorz Grecas – jest reżyserem, dramaturgiem, animatorem kultury, liderem dostępności. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu), współzałożyciel Teatru Układ Formalny. Trzykrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie (za spektakle „#enterorestes”, „Wszyscy=bogowie we krwi” oraz „#[+#@!? (słowo na G)”). Od 2019 współtwórca projektu „Migawki”,w którym lokalne opowieści opowiadane i inscenizowane są w dwóch językach polskich – mówionym i migowym.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Future design – kształcenie oparte o wrażliwość
Dolny Śląsk
Debata na temat współpracy instytucji kultury i edukacji w zakresie postrzegania przyszłości, wartości którym podporządkowujemy swoje działania.
Osoba zgłaszająca:
- Katarzyna Smolny – prawniczka zajmująca się ekonomiką kultury, Pełnomocniczka Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu ds. Aktywności Kulturalnej, pasjonatka kultury, szczególnie teatru jako performatywnej formy sztuki dającej widzowi bezpośredni kontakt z artystą
Paneliści/tki:
- dr hab. Marta Płonka – profersora ASP, prorektora ds. naukowych i współpracy z podmiotami zewnętrznymi, członkini Senatu ASP, członkini Rady Wydziału Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Ten kulturalny młody człowiek – A skąd? – Z Wrocławia!
Wrocław
Projektowane wydarzenie ma mieć formę dyskusji panelowej na temat zakresu i sposobów zachęcenia młodzieży do partycypacji w inicjatywach kulturalnych na terenie Wrocławia.
Aby włączyć młodzież w działania kulturalne konieczne jest zdefiniowanie tego, co jest dla niej ważne i znaczące w polu kultury. Z dużym prawdopodobieństwem można postawić tezę, że młodzież chętniej angażuje się w działania z zakresu edukacji kulturowej, jeśli w jakiś sposób dotyczą one spraw, które są im bliskie, ale również – co chyba istotniejsze z punktu widzenia planowanej dyskusji – młodzi mają wpływ na ich formę i ostateczny kształt.
Diagnozy te mogą wydawać się oczywiste, jednak rzadko stają się punktem wyjścia do refleksji, która może zostać przekuta w praktyczne działania.
Przedmiotem dyskusji będzie kwestia tego, w jaki sposób i w jakie działania na rzecz kultury można zaangażować wrocławską młodzież. Aby jednak rozmowa nie przybrała formy teoretycznych, jałowych rozważań, należy wpleść w nią prezentację przykładów edukacji kulturowej skierowanej do młodzieży i zrealizowanej w ramach konkretnych działań, akcji lub przedsięwzięć, które przyniosły wymierne rezultaty (cieszyły się zainteresowaniem).
Pomocne ma w tym być oddanie głosu osobom, które przyczyniły się do rozwoju sektora edukacji w obszarze kultury dla młodzieży i mają na swoim koncie tego rodzaju przedsięwzięcia.
W toku dyskusji rozmówcy mogą pokusić się o próby określenia przyczyn sukcesu przedstawionych inicjatyw, a także przedefiniowanie ról poszczególnych podmiotów kultury w edukacji kulturowej skierowanej do młodzieży i refleksję nad praktykami uczestnictwa w kulturze młodych.
Pomysły i postulaty wypracowane w ramach dyskusji powinny uwzględniać specyfikę i możliwości prowadzenia działań kulturalnych na terenie Wrocławia.
Osoba zgłaszająca:
- Elżbieta Szyngiel – edukatorka, nauczycielka, doktorantka w Zakładzie Historii Literatury Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, autorka i prowadząca warsztaty filmowe i dziennikarskie dla młodzieży.
Paneliści/tki:
- Jan Podniesiński – prezes fundacji Najchętniej, doktor nauk humanistycznych, twórca warsztatów oraz szkoleń dla młodzieży i dorosłych, praktyk zarządzania i edukacji.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Małe jest piękne! Rola lokalnego radia w tworzeniu wspólnoty wokół wydarzeń kulturalnych w małych miasteczkach i na wsiach
Dolny Śląsk
Twórcy, którzy zamienili miejski zgiełk na rzecz wiejskiego klimatu, nie zaprzestali swojej aktywności. Wręcz przeciwnie, zyskali nową przestrzeń dla twórczej wyobraźni. Wokół lokalnych artystów tworzą się liczne grupy odbiorców, którzy raz po raz chłoną ich dzieła. Wystawy plenerowe w ogrodach, teatr w stajni, scena w stodole, ręczne wytwarzanie oryginalnych instrumentów muzycznych, dom kultury ze słomy i gliny. To tylko niektóre przykłady oryginalnej i wbrew pozorom niebanalnej kultury spod strzechy. Proponuję panel dyskusyjny podczas Kongresu Kultury na temat integracji ludzi kultury z lokalnymi społecznościami i roli lokalnej prasy i radia przy organizacji profesjonalnego wsparcia zarówno dla twórców jak i dla odbiorców ich kulturalnych aktywności.
Osoba zgłaszająca:
- Piotr Moc – dziennikarz radiowy z 39-letnim stażem zawodowym. Pochodzę z niewielkiej miejscowości na Opolszczyźnie. Do korzystania z dóbr kultury zawsze miałem za daleko. Odkąd przeprowadziłem się na Dolny Śląsk, kulturę mam na wyciągnięcie ręki, mimo że znowu mieszkam na wsi. Swoje zawodowe doświadczenie zdobywałem w takich rozgłośniach jak: Park, Vanessa, RMF FM, Radio Opole i Radio Wrocław. Jestem prezenterem i moderatorem.
Paneliści/tki:
- Janusz Dziewit z Wałbrzycha – od 30 lat jest ściśle związany z branżą HR, jako osoba zarządzając Experum HR (www.experumhr.pl), a także konsultant, trener, asesor i mentor.
- Sylwia Korczyńska ze Strzelina – dyrektorka Strzelińskiego Ośrodka Kultury, menedżer kultury, wcześniej związana z branżą organizującą wydarzenia kulturalne i koncerty.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Kultura wysoka i kultura masowa – współpraca czy wykluczenie?
Dolny Śląsk
Debata poprzedzona krótkim wprowadzeniem oraz podzieleniem się doświadczeniem przez Eksperta
Osoba zgłaszająca:
- Marta Wilgosz – urodzona we Wrocławiu. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na Pwr , Socjologię na UWr, Kontroling i Audyt oraz Dyplomację we Francji. W 2006 roku obroniła podwójny doktorat z zarządzania i organizacji. W 2007 wyjechała do Dakaru, gdzie pracowała na Wydziale Ekonomii i Zarządzania na UCAD. Następnie przeprowadziła się do Kamerunu, gdzie zorganizowała 12 koncertów, prowadziła chór dziecięcy oraz założyła zespół, z którym wydała płytę Nama tonda.Zespół Blueverest gościł w zeszłym roku w Polsce.
Paneliści/tki:
- Magdalena Bigoś – absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu kształciła się również w Musikhochschule Lübeck, wykonując głównie muzykę oratoryjną i kameralną, występowała między innymi w Gesang Festiwal Ruhr, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej w Trzebnicy, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej, a także z Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej oraz z Krakowską Orkiestrą Instrumentów Historycznych „Risonanza”. W ostatnim czasie Magda wraz ze swoimi uczennicami udziela się w crossoverowym zespole „Sopralove”, który łączy klasyczną konwencję z nowoczesnymi aranżacjami, ciesząc się jednocześnie uznaniem wśród coraz szerszej publicznosci.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ
Laboratorium zmiany
Wrocław
Często wobec instytucji kultury (bez względu na ich charakter organizacyjny) stawiany jest postulat stymulowania zmiany społecznej, czy też inicjowania rozwoju, gdy tak naprawdę zadanie, jakie są one w stanie wypełnić polega na próbie „opisu i komunikowania zmian”, które w społeczeństwie już następują .
Tematem panelu będzie refleksja nad zmianami funkcji instytucji kultury w perspektywie przełomu, który czerpie inspiracje z ekologii przyjmując, że wszystkie zasoby naturalne takie jak powietrze, woda, ziemia otrzymaliśmy nie od naszych przodków, lecz „na kredyt” od pokoleń, które nadejdą po nas i to wobec nich powinniśmy usprawiedliwić nasze działania, wyjaśnić nasze aktualne wybory. Jeśli spróbujemy przenieść tę perspektywę w domenę kultury, zrozumiemy, że wszystkie dobra kulturowe, a więc przede wszystkim język, relacje społeczne oraz modele komunikacji powinniśmy pielęgnować i rozwijać nie tyle z powodu zaczerpnięcia z przeszłości, lecz w procesie ich używania i praktykowania winniśmy przekształcać je w taki sposób, aby móc równocześnie dokonać swoistego sprawozdania wobec przyszłych pokoleń i nade wszystko zmianę, która jest wynikiem naszych wyborów uczynić czytelną (co wymaga przyjęcia perspektywy krytycznej).
Tak rozumiane przemiany można niewątpliwie nazwać ekologią kultury. Nie jest to ekologia zasobów, zamkniętych systemów, skazanych na wyczerpanie, lecz ekologia przemiany – sprawczo opisująca swoje działania. Jestem przekonany, że zmiany, które dokonują się w instytucjach kultury (a więc w instrumentach, w których społeczeństwo, wspólnotowo instytuuje potrzebę zarówno zmiany jak i zachowania) winny uwzględniać właśnie taką perspektywę ekologii społecznej, dbającej o środowisko i modele komunikacji społecznej w tym fundamentalny dla demokracji dialog.
Osoba zgłaszająca:
- Jarosław Fret – Dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego (od 2004), lider Teatru ZAR. Odznaczony brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Członek Komitetu Olimpiady Teatralnej. Przewodniczący Rady Kuratorów ESK Wrocław 2016. Uhonorowany tytułem Best New Music Theater (LA Times 2009), Wrocławską Nagrodą Teatralną (2010), Total Theatre Award i Herald Angel w Edynburgu (2012) oraz Fringe First 2024. Pomysłodawca Roku Grotowskiego UNESCO 2009. W 2019 roku powołał Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia.
Paneliści/tki:
- Piotr Rudzki – teatrolog, adiunkt w Zakładzie Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1994–2016 redaktor „Notatnika Teatralnego”. W okresie 1995–2000 visiting lecturer w Delhi University. W latach 2006-2017 kierownik literacki w Tetrze Polskim we Wrocławiu. Obecnie członek Rady Teatru Polskiego w Podziemiu, kurator większości inicjatyw artystycznych Zespołu.
- Justyna Sobczyk – reżyserka, pedagożka, założycielka Teatru 21, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Absolwentka Pedagogiki Specjalnej UMK w Toruniu, Wiedzy o Teatrze w warszawskiej AT oraz Pedagogiki Teatru na berlińskim Universität der Künste. Laureatka Paszportu Polityki w 2021 roku w kategorii Teatr „za przedstawienia uczące wrażliwości na to, co nieoczywiste. I dawanie każdym z nich wspaniałego przykładu praktykowania różnorodności, włączania i współpracy – na poziomie ludzkim, społecznym, artystycznym i instytucjonalnym”.
Aby zagłosować kliknij: TUTAJ